Czym zajmuje się kancelaria notarialna i kiedy musisz z niej skorzystać?

Kancelaria notarialna to miejsce, gdzie spotykają się przepisy prawa i życie codzienne. Choć wielu osobom „Notariusz” kojarzy się tylko z przystawianiem pieczątki na ważnych dokumentach, jego rola jest znacznie szersza. W Polsce notariusz jest osobą zaufania publicznego, powołaną do dokonywania czynności notarialnych, które nadają dokumentom szczególną rangę i moc prawną.

W niniejszym artykule opowiemy:

  • czym dokładnie zajmuje się kancelaria notarialna,
  • w jakich sytuacjach musisz lub powinieneś/aś skorzystać z jej usług,
  • jak wygląda proces współpracy z notariuszem,
  • oraz odpowiemy na najczęstsze pytania dotyczące czynności notarialnych.

Kim jest notariusz? – Notariusz jako osoba zaufania publicznego

Notariusz to prawnik, który po studiach prawniczych odbył aplikację notarialną i zdał egzamin notarialny, po którym (najczęściej) praktykował jako zastępca notarialny, a następnie został mianowany przez Ministra Sprawiedliwości na notariusza. Jego działalność regulowana jest przez ustawę z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie.

Notariusze są zrzeszeni w 11 izbach notarialnych, które działają w okręgach sądów apelacyjnych. Izby te sprawują nadzór nad działalnością notariuszy, wspierają ich w codziennej pracy, a także czuwają nad przestrzeganiem zasad etyki zawodowej. Krajowa Rada Notarialna – ogólnopolski organ samorządu notarialnego – reprezentuje środowisko notarialne na poziomie krajowym i współpracuje z organami państwowymi. Dzięki działalności izb notarialnych klienci kancelarii notarialnych mogą mieć pewność, że usługi notarialne świadczone są w sposób rzetelny i zgodny z obowiązującym prawem.

Notariusz nie reprezentuje interesów jednej strony, jak adwokat albo radca prawny. Działa bezstronnie i jego zadaniem jest zabezpieczenie interesów wszystkich stron czynności prawnej. Dokumenty sporządzane przez notariusza mają charakter urzędowy.

Czym zajmuje się kancelaria notarialna?

Podstawowe czynności notarialne

Kancelaria notarialna wykonuje wiele różnorodnych czynności notarialnych. Najważniejsze z nich to:

Sporządzanie aktów notarialnych

Akt notarialny to dokument sporządzony przez notariusza, który spełnia wymogi formalne wymagane przez przepisy, i który potwierdza dokonanie określonej czynności prawnej. Wymagana jest forma aktu notarialnego m.in. przy:

  • umowie sprzedaży nieruchomości (dom, mieszkanie, działka),
  • innym zbyciu nieruchomości (umowa zniesienia współwłasności nieruchomości, dział spadku, podział majątku – których elementem jest nieruchomość),
  • umowie darowizny (w pewnych przypadkach – zawsze gdy nieruchomość),
  • umowie deweloperskiej,
  • umowie rozdzielności majątkowej,
  • zapisie windykacyjnym i testamencie notarialnym,
  • pełnomocnictwie (w pewnych przypadkach)
  • akcie poświadczenia dziedziczenia.

Poświadczanie podpisów i dokumentów

Notariusz może potwierdzić, że dany podpis został złożony w jego obecności bądź potwierdzić uznanie podpisu za własnoręcznie złożony. To przydatne m.in. przy:

  • pełnomocnictwach,
  • zgodach rodzicielskich,
  • oświadczeniach woli, np. umowa zbycie przedsiębiorstwa, umowa sprzedaży udziałów w spółce z o.o.

Spisywanie protokołów

Notariusz spisuje protokoły np. ze zgromadzeń spółek, zebrań wspólnot mieszkaniowych czy czynności spornych. Protokół notarialny ma walor dokumentu urzędowego.

Przechowywanie dokumentów i pieniędzy

Kancelaria notarialna może przyjąć na przechowanie:

  • dokumenty (np. testamenty),
  • pieniądze (na specjalny rachunek depozytowy),
  • papiery wartościowe.

Kiedy musisz skorzystać z kancelarii notarialnej?

Czynności wymagające formy aktu notarialnego albo z podpisem notarialnie poświadczonym z mocy prawa

W pewnych przypadkach ustawa wymaga, aby dokonanie czynności notarialnej było w formie aktu notarialnego, Jeśli nie zachowasz właściwej formy, czynność będzie nieważna. Dotyczy to m.in.:

  • sprzedaży lub darowizny nieruchomości,
  • ustanowienia służebności gruntowej lub przesyłu,
  • wniesienia aportu do spółki,
  • objęcia udziałów w spółce,
  • złożenia oświadczenia o poddaniu się egzekucji.

Niekiedy ustawa wymaga, aby Notariusz poświadczył podpisy stron pod dokumentem, bez zachowania tej formy czynność będzie nieważna. Dotyczy to m.in. poświadczenia podpisów pod:

  • umową sprzedaży udziałów w spółce z o.o.
  • umową sprzedaży przedsiębiorstwa.

Dobrowolne skorzystanie z usług notariusza

Możesz również skorzystać z notariusza dobrowolnie, gdy chcesz:

  • “uwiarygodnić umowę”, to jest potwierdzić, że w danej dacie była zawarta i że dane osoby faktycznie złożyły pod umową podpisy (np. podpisy stron umowy pożyczki, podział majątku, gdy nie ma nieruchomości),
  • zapewnić sobie i drugiej stronie bezpieczeństwo,
  • mieć dokument, którego autentyczność będzie trudna do podważenia w sądzie,
  • przekazać ważne dokumenty na przechowanie.

Jak przygotować się do wizyty u notariusza?

Wymagane dokumenty

Notariusz nie może działać „na wiarę” ani „na słowo”, dlatego do aktu notarialnego notariusz poprosi Ciebie o dostarczenie odpowiednich dokumentów, które zweryfikuje czy są prawdziwe. Przykładowo, przy sprzedaży mieszkania potrzebne będą:

  • podstawa nabycia tej nieruchomości,
  • dokumenty potwierdzające tożsamość stron,
  • odpis księgi wieczystej,
  • zaświadczenie o braku zaległości w opłatach,
  • czasem dokumenty związane z nabyciem spadku,
  • czasem zgoda współmałżonka.

Koszty notarialne

Notariusz pobiera wynagrodzenie, zwane taksą notarialną, którego maksymalna wysokość określona jest w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości. Do taksy doliczany jest VAT oraz ewentualne opłaty sądowe i podatek (np. PCC lub podatek od spadków i darowizn).

Przebieg czynności notarialnej

Notariusz najpierw analizuje dokumenty, następnie przygotowuje projekt aktu. Na spotkaniu (w obecności wszystkich stron czynności notarialnej) odczytuje dokument, wyjaśnia jego treść i jeśli strony zgadzają się z treścią aktu notarialnego – akt notarialny zostaje podpisany przez strony czynności i notariusza. Oryginał aktu notarialnego jest jeden i przechowywany jest przez kancelarię 10 lat w zabezpieczonym archiwum kancelarii, a następnie przekazywany jest do archiwum państwowego. Natomiast po podpisaniu danego aktu notariusz wydaje stronom i przesyła właściwym urzędom wypis aktu notarialnego – który potwierdza treść podpisanego aktu notarialnego w wersji papierowej, lub obecnie coraz częściej sporządza notarialny odpis elektroniczny aktu notarialnego w formacie pdf. z kwalifikowanym podpisem notariusza potwierdzającym treść aktu notarialnego.

Najczęstsze pytania dotyczące kancelarii notarialnych

Czy mogę wybrać dowolnego notariusza?

Tak. Nie ma rejonizacji. Możesz skorzystać z usług notariusza w dowolnym mieście w Polsce lub dowolnego notariusza w danym mieście.

Czy notariusz może doradzać?

Notariusz może wyjaśnić ryzyka, pokazać jakie są rozwiązania i z jakimi konsekwencjami się one wiążą, ale nie wskaże Ci, co jest dla Ciebie najkorzystniejsze – powyższe tylko w zakresie czynności notarialnych jakich ma dokonywać. Notariusz nie może faworyzować żadnej strony.

Czy można negocjować opłaty?

Tak, taksa notarialna to maksymalna stawka. Możesz zapytać o możliwość rabatu, zwłaszcza przy większej liczbie czynności.

Podsumowanie

Kancelaria notarialna to miejsce, w którym zawierane są ważne i często życiowe transakcje i decyzje: sprzedaż mieszkania, spisanie testamentu, założenie spółki. Notariusz dba o to, by wszystko odbyło się zgodnie z prawem i w sposób bezpieczny dla wszystkich stron. Warto wiedzieć, kiedy obecność notariusza jest konieczna, a kiedy może być po prostu rozsądnym wyborem.

Jeśli planujesz ważną czynność prawną – warto skonsultować się z kancelarią notarialną. Może to zaoszczędzić wiele problemów w przyszłości.